بررسی جایگاه راه ابریشم در دورۀهای تاریخی ایران باستان
نویسندگان: ثبت نشده
چکیده مقاله:
این مقاله چکیده ندارد
منابع مشابه
بررسی جایگاه آتش در تاریخ ایران باستان
با کشف آتش در دوره پارینهسنگی، از آنجا که این پدیده نقش بهسزایی در پیشرفت و تداوم زندگی بشری داشت، بهتدریج در باورهای دینی ملل باستان، بهویژه مشرق زمین، از جایگاه خاصی برخوردار شد. بدیهی است که ایرانیان باستان نیز از این امر مستثنی نبودهاند. اگرچه تاکنون تحقیقات علمی فراوانی در عرصه ایرانشناسی انجام گرفتهاست، بیشتر این پژوهشها درباره اقوام و دولتهای آریایی بوده و کمتر به اقوام بومی فلا...
متن کاملجایگاه نام در ایران باستان
نامها از گذشته تاکنون مهمترین عامل هویّتبخشی و تمایز افراد در جامعه بودهاند. نوع انتخاب نام علاوه بر اینکه گویای نگرش فرد به خود، جامعه و طبیعت است، اندیشۀ دینی و مذهبی او را نیز آشکار میسازد. در پژوهشهای تاریخی و اجتماعی با مراجعه به متون تاریخی و بررسی اسامی خاص متداول در هر دوره میتوان بافت قومیتی و مذهبی و پراکندگی اجتماعی هر دوره را سنجید. آنچنان که یافتههای باستانشناسی و...
متن کاملبررسی برخی عوامل توسعه ی تاریخی در ایران باستان
با پیدایش آیین زرتشت، تکامل در فکر و اندیشه ایرانیان بر پایه و دستورات و دادههای این فرزانه تاریخ به وقوع پیوست که در آن برابری انسان، آزادی او و نقش گفتار، کردا و پندار نیک به صورت پایههای اصلی زندگی ایرانیان درآمد و موجب گسترش خردورزی در جامعهی ایران گردید. خودباوری و احترام به خواستههای فردی و اجتماعی گسترش یافت و موجبات پیشرفت و تکامل جامعه را در درون شرایط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و روا...
متن کاملبررسی جایگاه آتش در تاریخ ایران باستان
با کشف آتش در دوره پارینه سنگی، از آنجا که این پدیده نقش به سزایی در پیشرفت و تداوم زندگی بشری داشت، به تدریج در باورهای دینی ملل باستان، به ویژه مشرق زمین، از جایگاه خاصی برخوردار شد. بدیهی است که ایرانیان باستان نیز از این امر مستثنی نبوده اند. اگرچه تاکنون تحقیقات علمی فراوانی در عرصه ایران شناسی انجام گرفته است، بیشتر این پژوهش ها درباره اقوام و دولت های آریایی بوده و کمتر به اقوام بومی فلا...
متن کاملبررسی جایگاه ایزدبانو اَشی در باورهای ایران باستان
این مقاله به بررسی جایگاه اشی (Aši) در اندیشهها و باورهای ایران باستان میپردازد. اشی را باید ایزدی پیش زردشتی دانست. او مینویِ پاداش در دین کهن آریایی است. نام او هم در گاهان ـ کهنترین بخش اوستا ـ و هم در اوستای متأخر آمده است، با این تفاوت که در گاهان، اشی بیشتر به عنوان مفهوم انتزاعی بهکار رفته است و بر مفاهیمی چون سهم و قسمت دلالت میکند، حال آنکه در اوستای متأخر او ایزدبانوی فراوانی و بر...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 14 شماره 28
صفحات 17- 36
تاریخ انتشار 2016-03-05
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023